ENDODONTİ – KANAL TEDAVİSİ

Pulpa ve periapikal dokuların hastalıklarının teşhisi ve tedavisi ile ilgilenen bilim dalıdır.
Pulpa, dişin iç kısmında bulunan köke kadar uzanan diş dokularının beslenmesinde önemli görevi bulunan sinir dokusundan oluşur.

Pulpa dokusunun hastalanması sonucu uygulanan tedaviye kanal tedavisi denir.

Neden Kanal Tedavisi Yapılır ?

Dişin kök kanallarındaki canlı doku veya pulpa
(pulpa = damar ve sinir paketi) iltihaplanmışsa veya canlılığını sürdüremiyecekse kanal tedavisi gerekir. Çünkü bu dokunun vücuttaki diğer dokular gibi kendini yenileme ve tamir etme kabiliyeti yoktur.

PULPA (SİNİR DOKUSU) NEDEN İLTİHAPLANIR?
Derin çürükler başlıca sebebi olsa da diş üzerinde yapılan diğer işlemler
( örn: dolgular veya diş kesimleri) ve dişte oluşan kırık ve çatlaklar pulpanın iltihaplanmasına yol açabilir. Ayrıca dişe gelen travmalar da, dişte herhangi bir çatlak ya da çürük olmasa da pulpanın iltihaplanmasına ve hasar görmesine yol açabilir.
Eğer iltihaplı pulpa tedavi edilmezse, ağrıya ve abseye neden olur.

Kanal tedavisine ihtiyacınız olduğunu nasıl anlarsınız ?

Sıcak ve soğuğa karşı uzun süreli hassasiyet, çiğnerken oluşan ağrı ya da rahat çiğneyememe, kendi kendine başlayan özellikle de geceleri başlayan ağrı, dişin renk değiştirmesi, dişe yakın bölgedeki lenf düğümlerindeki ağrı veya elle hissedilen şişlik.

Bütün dişlere kanal tedavisi yapılabilir mi?
Dişlerin çoğuna yapılabilir. Zaman zaman bazı dişler kanal tedavisiyle kurtulamayabilir.
Kanallara girilememesi, köklerdeki kırıklar, yeterli kemik desteğinin olmaması veya dişin restore edilemeyecek kadar harap olması başlıca nedenlerdir.

Neden dişimi çektirmiyorum ?

Bazı hastalar, kanal tedavisi yerine dişimi çektirsem, yerine köprü ya da implant yaptırsam daha iyi olur diye düşünmektedirler. Kanal tedavisi ve üzerine yapılacak restorasyonla dişinizi ömür boyu rahat ve konforlu bir şekilde kullanabilirsiniz. Bunun yanında protezlere kıyasla daha az para öder, zamandan da tasarruf edebilirsiniz.

Kanal tedavisi dişi daha kırılgan hale mi getirir?

Kanal tedavisi dişi daha kırılgan hale getirmez. Kanal tedavisi gereken dişlerde madde kaybı fazla olduğundan ve dişin yüzeyleri desteksiz kaldığından, kanal tedavisi öncesi zaten kırılma riski mevcuttur. Kanal tedavisi yapılan dişler genelllikle büyük çürüklü ya da harap dişler olduğu için kanal tedavisi sonrası yapılacak restorasyon ( dolgu,inley-onley veya porselen kaplama) kusursuz yapılmalıdır. Her dişe yapılacak restorasyon tipi farklıdır.

KANAL TEDAVİSİ DİŞİNİZİN AĞIZDA KALMASINI SAĞLAR…..